اهل تسنن هم به زیارت امامزاده موسی مبرقع در قم میآیند
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۹۸۸۲
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی همایش سوگواره امامزاده موسی مبرقع(ع)، حجتالاسلام سید محمدرضا صدر، در افتتاحیه همایش سهروزه سوگواره امامزاده موسی مبرقع(ع) اظهار داشت: شناساندن هرچه بیشتر امامزاده موسی مبرقع(ع) به قشرهای مختلف مردم، با کمک هیات های مذهبی و فعالان فرهنگی و دغدغه مند امکانپذیر است، ازاینرو از عاشقان و شیفتگان اهلبیت(ع) انتظار داریم که در این امر مهم یاری گر ما باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه با اشاره به زندگینامه مختصری از امامزاده موسی مبرقع(ع)، گفت: امام جواد(ع) امام نهم ما شیعیان دو فرزند داشتند؛ که یکی امام هادی(ع) امام دهم شیعیان و یکی هم حضرت موسی مبرقع(ره) بودند.
مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ره)، افزود: این امامزاده واجبالتعظیم در سال ۲۱۴ هجری قمری به دنیا آمد و از کودکی در دامان پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) پرورش یافت و بهقدری درجات علمی ایشان بالا رفت که حضرت جواد(ع)، تولیت موقوفاتشان را به ایشان سپردند و ازاینرو برای تمام مردم، مرتبه علمی و تقوایی ایشان مشخص شد.
وی افزود: بعد از شهادت امام جواد(ع) هم در محضر برادرشان امام هادی(ع) امام دهم بود و آنچنان با ایشان گرم بود و اخوت داشتند که با عبارت جانم به فدایت ایشان را خطاب میکرد.
صدر خاطرنشان کرد: در سال ۲۵۴ هجری قمری، توفیقی نصیب مردم قم شد که امامزاده موسی مبرقع(ع) به قم تشریف آورد و مورد استقبال بسیار گرم و پرشور مردم شهر قم بهعنوان شهر تشیع و صاحبان حدیث قرار گرفت؛ اصولا مردم قم از دیرباز نسبت به اهلبیت(ع) ارادت خالصانه و خاصی داشته و دارند.
وی اضافه کرد: مردم قم از سه جهت ارادت به حضرت موسی مبرقع(ع) داشتند که یکی از آنها این بود که نسبت به شخصیت ایشان بهعنوان فرزند امام نهم شیعیان معرفت داشتند و همین موضوع برای مردم قم بسیار بااهمیت بود.
مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) افزود: از دیگر دلایل عشق و ارادت مردم قم به امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزاری کرسیهای علمی و تفسیر قرآن ایشان در شهر قم بود که متعاقب آن، شاگردان مختلفی تحویل مکتب اهلبیت(ع) و شیعیان داد.
وی گفت: یکی دیگر از دلایل علاقه مردم قم به این امامزاده واجبالتعظیم، رخسار یوسف گونه ایشان بود؛ بهگونهای که مردم قم زمانی که امامزاده موسی مبرقع(ع) از خیابانها گذر میکرد، دست از کار کشیده و صورت نورانی ایشان را تماشا میکردند و ایشان برای جلوگیری از اینکه مردم دست از کارشان بکشند، پوشیه ای روی صورت خود میگذاشت و به همین جهت به حضرت موسی مبرقع(ع) مشهور شد.
صدر یادآور شد: امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان در سال ۲۹۶ هجری دار فانی را وداع گفت و در همین مکان امامزاده که منزل یکی از اصحاب امام رضا(ع) بود، دفن شد و از آن زمان تاکنون، این حرم مطهر، ملجا و پناه مردم است.
مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان بابیان اینکه هدف از برگزاری همایش سوگواره برای این امامزاده، شناخت بیشتر ایشان به مردم است، گفت: امیدواریم باهمت مسئولان و دغدغه مندان فرهنگی و ولایی، شخصیت این امامزاده جلیلالقدر را بیشازپیش به مردم معرفی کنیم؛ و البته مسئولان مربوطه هم کمک کنند تا این حرم به جایگاه واقعی خود برسد.
ابو احمد موسی مبرقع در سال ۲۱۴ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیعالثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در شهر مقدس قم وفات یافت.
وی یکی از ۴۴۰ امامزاده مدفون در قم و فرزند امام نهم شیعیان حضرت امام جواد(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است.
این بزرگوار در چهلسالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن بود. وی در دوران حیات در قم مورد تکریم بزرگان و مردم شهر بود.
مزار این امامزاده در محله چهل اختران قم واقع است و این مکان از آن هنگام تاکنون مورد احترام مومنان میباشد. وی همچنین ازجمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار میآید و از قولش روایتهای متعددی در کتابهای حدیثی وجود دارد.
برچسبها قم سوگواره همایشمنبع: ایرنا
کلیدواژه: قم سوگواره همایش قم سوگواره همایش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع)، شفیعه روز جزا و تنها امامزادهای است که چهار امام معصوم(ع) به زیارت ایشان سفارش کرده و پاداش زیارت بامعرفت ایشان را بهشت دانستهاند. به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، درباره فضائل وجودی و معنوی و برکات بارگاه مطهر ایشان در قم، با حجتالاسلام علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
بحث را با بررسی ابعاد شخصیتی و جلوههای وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کنیم.
حضرت معصومه(س) خواهر تنی امام رضا(ع) و از برجستهترین امامزادگان واجبالتعظیم هستند. یکی از نشانههای جایگاه والای معنوی حضرت معصومه(س)، وارد شدن زیارتنامه مأثور از امام معصوم(ع) برای ایشان است. ما تنها سه امامزاده داریم که امام معصوم(ع) برای آنها زیارتنامه انشا فرمودهاند: حضرت عباس(ع)، حضرت علیاکبر(ع) و حضرت معصومه(س). یکی از دقایق معرفتی و معنوی زیارتنامه حضرت معصومه(س) این است که با خطاب حاضر به پیامبران و ائمه اطهار(ع) آغاز میشود و سپس به حضرت معصومه(س) سلام و اظهار ارادت میکنیم، یعنی اینها حاضرند و همانطور که به حضرت معصومه(س) که در محضرشان هستیم، سلام میدهیم، با همان خطاب، ائمه معصومین(ع) را نیز مورد خطاب قرار میدهیم و بیانگر این است ارواح طیبه معصومین(ع)، به مقام و مرقد مطهر حضرت معصومه(س) توجه دارند. افزون بر این، مضامین بلندی که در این زیارتنامه وجود دارد، بهخوبی بیانگر سجایای اخلاقی و منزلت معنوی این بانوی بزرگوار است؛ برای نمونه در زیارتنامه آن حضرت میخوانیم: «شما دارای شأن ویژهای نزد خدای متعال هستید». این شأن مسلماً بهواسطه پاکی و طهارت باطنی آن حضرت است. مقام معنوی آن حضرت به اندازهای است که امامان معصوم(ع) پیش از ولادت آن حضرت، بشارت آمدنشان را به شیعیان داده بودند. همچنین امید مجاورت و مؤانست و حشر با محمد و آلمحمد(ع) به واسطه زیارت آن حضرت در زیارتنامه ایشان آمده است.
آیا لقب «معصومه» برای این بانوی عظیمالشأن، دلالت بر عصمت ایشان دارد؟
خیر، چون آن حضرت جزو ائمه معصومین(ع) نبودند بدیهی است برای ایشان ادعای عصمت نداریم. آن حضرت در خانه اهلبیت(ع) رشد کردند و به حدی از تقوا و پرهیز از گناه رسیده بودند که مقامی نزدیک به عصمت داشتند و تالیتلو امامان معصوم(ع) یعنی نزدیکترین مقام به معصوم بودند. لقب معصومه هم نشاندهنده ارتباط و نزدیکی ایشان به امام معصوم(ع) است.
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع) و شفیعه روز جزا نیز نامیده شدهاند. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة». وجه تسمیه این القاب برای آن حضرت چیست؟
یکی از معتقدات ما شیعیان این است ائمه اطهار(ع)، مقام شفاعت دارند، یعنی به واسطه آبرومندی که نزد خدا دارند، میتوانند میان ما و خدای متعال واسطه شوند تا رحمت و غفران الهی شامل حالمان شود. اما مقام شفاعت خاص معصومین(ع) نیست و افراد مؤمن نیز به دلیل یاری دین خدا دارای درجاتی از شفاعت هستند. حضرت معصومه(س) با اینکه معصوم نیستند به دلیل شخصیت برجسته معنوی و تقرب به درگاه خدای متعال، منزلت و درجه بالایی در شفاعت دارند و شفاعتشان از بسیاری از مؤمنان دیگر فراگیرتر است. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم: «ای فاطمه، مرا برای ورود به بهشت شفاعت کن که تو را نزد خدای متعال شأن و مقام برجسته است». این مقام شفاعت، یعنی رسیدگی به شیعیان، یک کرامت است و کریمه بودن ایشان هم ناشی از همین است؛ البته آنچه خصلت کرامت ایشان را مضاعف کرده این است که در طول تاریخ، کرامات و معجزاتی هم از حضرت درخصوص زائرانشان اتفاق افتاده که جلوهایی از شفاعت معنوی ایشان است.
از محدثه و راوی حدیث بودن آن حضرت برایمان بگویید.
محدثه به کسی میگویند که اجازه نقل حدیث دارد. هرچند از حضرت معصومه(س) احادیث زیادی در تاریخ ثبت نشده ولی ایشان به درجهای از امانت، انضباط و عدالت -که برای نقل حدیث لازم است- رسیده بودند که اجازه نقل حدیث را داشتند؛ این امر نشاندهنده شخصیت علمی و تسلط ایشان به روایات اهلبیت(ع) است. ایشان از راویان برخی از احادیث مهم پیامبر(ع) هستند. حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حدیث منزلت «انت منی بمنزلة هارون من موسی» از جمله آنهاست.
چرا در روایات تا این حد به زیارت بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم تأکید شده و حتی پاداش زیارت بامعرفت ایشان، بهشت دانسته شده است؟
حضرت معصومه(س) از نادر امامزادگانی هستند که چهار امام معصوم، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، به فضیلت زیارت ایشان تأکید کرده و در مضمون مشابهی فرمودهاند: هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. در برخی از این روایات این قید اضافه شده که هرکس حق معرفت حضرت معصومه(س) را بجا آورد، بهشت بر او واجب خواهد شد. علاوه بر اینها روایاتی نیز از معصومین(ع) وارد شده که فرمودهاند: قم حرم ماست. دلیل این همه تأکید به زیارت ایشان، به جز شأن فردی و مقام معنوی و علمی آن حضرت، مرکزیت یافتن قم به عنوان مرکز تشیع در ایران است. بدیهی است وقتی چند امام معصوم، شیعیان را به زیارت حضرت معصومه(س) در قم تشویق کنند، عده زیادی مجاور حضرت میشوند و افراد زیادی هم به عنوان زائر از شهرهای دیگر به این شهر رفتوآمد میکنند و این مسئله سبب صدور فرهنگ اهلبیت(ع) میشود. در حقیقت اهلبیت(ع) به صورت تاریخی شیعیان را راهنمایی میکردند تا تشیع در این خطه مورد اهتمام قرار گیرد. چنانکه از برکت وجود مطهر حضرت معصومه(س) در قم، حوزه علمیه در جوار مرقد مطهر ایشان شکل گرفت و مراجع و روحانیون تراز اولی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیتالله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) در این مکان به تحصیل، تدریس و تربیت شاگرادن پرداختند. مدفن برخی از علمای بزرگ شیعه در جوار حرم حضرت معصومه(س) شرافت مضاعفی به این شهر بخشیده و به برکت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) عملاً قم به قطب فقاهت شیعه تبدیل شده است.
خبرنگار: زهرا دلپذیر